søndag 22. november 2009

Du er hva du spiser

Noen spiser for lite, andre spiser for mye. Noen spiser sunt, mens andre foretrekker fastfood. Personlig, er min matkultur en blanding av dise fire. Alt avhenger av om jeg trener eller ikke, og hvordan dagsformen er. Ligger jeg å drar meg på sofaen (noe jeg nettopp har gjort) er det lettere å proppe innpå med nudler, ferdig potetmos, pizza, sjokolade... ja, alt jeg ikke skal spise. Når jeg trener har jeg en tendens til å spise mindre og sunnere enn ellers. Da går det i fisk, frukt... you name it!



Når jeg hører ordet matkultur så tenker jeg på hva og hvordan man spiser f.eks. i familien, på skolen osv. Min matkultur på skolen er veldig forskjellig. På mandager spiser jeg to ganger på skolen. én gang før gym, og én gang etter (sunt). Resten av dagene spiser jeg vanligvis én gang om dagen, men osdager er et unntak. Da spiser jeg ikke. Dette kommer av at jeg slutter på skolen halv 12, og at det da er like enkelt å spise hjemme.


Nå som jeg kom innpå matkultur hjemme kan jeg like greit skrive litt om den også. Familien min er ikke stor; jeg bor med mamma og pappa. Frokost blir spist på forskjellige tider, men middagen er stort sett et sentralt tidspunkt. Vi spiser god og variert mat rundt spisestuen. Her prater vi, diskuterer, krangler... en normal familie med andre ord. Jeg er alltid den første som forlater matbordet (jeg sier alltid takk for maten), men er vanligvis sulten igjen 1-2 timer senere. Ladd for middag #2!


Jeg er ikke fan er den tradisjonelle norske maten. Jeg liker ikke kålen i fårikål, jeg liker heller ikke kålen i pinnekjøtt, eller til ribbe. Jeg er ikke fan av grøt, men dette piser jeg faktisk. I familien min spiser vi ALDRI kjøttkaker i brun saus. Vi foretrekker indiske retter, italiensk pizza, pastaretter, mexikansk. Jeg elsker kryddret mat. Noe jeg liker er også å prøve ut nye ting, jeg har spiset blåskjell, hummer, noe som kalles "munkfish" som jeg ikke er helt sikker på hva er, gravlaks, rakfisk... snaddermat :)

Konklusjonen her er vel at jeg ikke er noe serlig betatt av norsk mat, så skal du invitere meg på middag så gimme noe meeget velsmakende. Innegget mitt stopper her, fordi nå er jeg så trøtt at jeg lurer på om jeg får et migreneanfall snart...

Bilder:
1. tatt selv
2. wikipedia, fårikål

3 kommentarer:

  1. Morsomt å lese, Guro. Du har tenkt mye omkring matvanene og er sånn sett bra forberedt til morgendagens KK-time : )

    SvarSlett
  2. Kom til meg på middag du, så skal du få velsmakende! :D

    SvarSlett
  3. Heisann svissan,
    kjenner meg igjen av mye av det du sier !!! Vi spiser også en del sånn mat som er inspirert fra andre verdensdeler :-)

    SvarSlett